PRODUK BARU!!!

NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!

Friday, December 18, 2009

SELAMAT MAAL HIJRAH

Assalamualaikum. Ana akhukum fi islam..


dah lama saya x update blog saya..huhu..c0z exam SPM..


Selamat Maal Hijrah Saya ucapkan



Tadi kita semua telah pun membaca doa akhir dan awal tahun. Kita membaca untuk mendapat rahmat dari Allah SWT. Disini saya sertakan doa akhir tahun dan awal tahun beserta terjemahannya..



Saya berasa sungguh kagum apabila membaca doa akhir dan awal tahun beserta terjemahannya itu. Selepas saya membaca doa awal tahun tadi di Madrasah Hj.Awang Long di kampung lepan jenut (tempat menjual lemang yang bayak apabila lalu di kuala krai-gua musang), sempat lagi saya mendengar Ustaz Pa mengajar di madrasah tersebut.

Antara yang saya dengar daripada Ustaz mengajar ialah :
1) Bulan Muharam adalah bulan membersih tempat2 yang kotor di Mekah selepas orang2 yang menunaikan haji dan pulang ke negara asal mereka ketika zaman Rasulullah SAW.
2) Rasulullah berhijarah pada bulan Rabiul Awal dan telah memasang niat untuk berhijrah pada bulan Muharram sebab itu dinamakan bulan hijrah.

ini sahaja yang sempat didgar dan saya x sediakan pendan kertas ketika pergi kerana program yang sebenar adalah membaca Yaasiiin selepas maghrib. tetapi, ustaz datang maka ilmu lebih penting.

Kesimpulannya..
Pada awal tahun inilah masa untuk kita memasang niat untuk lebih baik dari tahun sebelumnya.

jika ada tersalah n tersilap, silalah komen dantolong bagi tunjuk ajar..

No comments:

Post a Comment

KOMEN!!!