PRODUK BARU!!!

NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!

Monday, April 2, 2012

Tugas Seorang Pelajar (1)

Assalamualaikum. Jam sekarang menunjukkan tepat jam 1 pagi.. TONG!  Bunyi Jam antik kat rumah Ayah (datuk) ak.
ni la kertas yang ak dapat.. 

Biasa la pelajar IPTA/S belum tidur lagi pada jam 1-3pagi. Ada yang berfacebook, berblog (aku), ada yang buat asgment dan ada yang mengulangkaji pelajaran. Kebanyakan pelajar2 tak kan tidur pada malam isnin nak siapkan asgment sbb nk hantar pada esok hari (termasuk ak).



Esok, ak ada 2 kelas pagi dan petang. Jadual pagi esok kelas Mandarin dan petangnya pula kelas Digital Illustration. Hari selasa pun sama, 2 kelas juga iaitu Bahasa Inggeris dengan Mandarin dan Rabu pula typography dengan Packaging. Khamis kelas Bahasa Inggeris dengan Desktop publishing dan last Jumaat iaitu petang jer kelas Mandarin lagi.

Malam ni nak bagitahu tentang Mandarin. Ak hanya ingat sikit2 jer vocab dan hanya tahu asas je baru. Kalau orang ckap laju memang xsempat nak kejar la..huhu.. Nak try bcakap mandarin sikit2, mesti orang ckap "bau budu"haha..huhu.. tp, ada orang kata kalau nak belajar Bahasa lain kita kena selalu guna bukannya hafal.  Mandarin kena baca hari2 baru boleh kuasai bahasa mandarin. Bukan bahasa mandarin sahaja yang ak tahu sikit2, banya yang belajar tapi belum kuasai lagi. Antara bahasanya selain bahasa Melayu la, Mandarin, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab..

BI dah lama ak belajar dari sekolah rendah lagi darjah 1 lagi, sampai sekarang ak xdapat kuasai lagi sebab tak praktik. Sama juga dengan bahasa arab. Seingat ak, ak belajar bahasa arab ketika PASTI dan belajar semula pada tingakatan 1 di Maahad Rahmaniah Kuala Krai. Bahasa arab memang best, sebab dia bahasa Al-Quran dan bahasa Syurga. Nahu soraf yang menjadi kita berfikir tentang nk menyusun ayat. kalau kita dapat susun ayat dengan betul, rasa ada kepuasan.

Ak harap sangat2, suatu hari nanti ak dapat bertutur dalam bahasa inggeris, bahasa arab, bahasa cina (mandarin) dan banyak lagi bahasa2 lain..

Ok, Doakan saya dapat belajar dengan sempurna, mendapat rahmat dan selalu mendapat Hidayah dariNya.. InsyaAllah... Aamiin...

bersambung... di Tugas Seorang Pelajar (2)

No comments:

Post a Comment

KOMEN!!!